Click me :)

Monday 12 June 2023

KU HANTAR KAU HINGGA KE LIANG LAHAD

Seperti hari2 biasa... aku memulakan hariku seawal pagi... menempuh rutin harian yg sama... cuma hari ini aku perlu lebih bersiap sedia kerana setelah bercuti sakit sebulan... hari ni habislah tempoh edah ku itu...
Terkenang kembali ketika aku jatuh terlentang depan kedai runcit tempat kebiasaan aku berbelanja... entah apa yang mengganggu kaki ini... memijak kaki kelantai kaki lima kedai yg agak turun kebawah terus terpelecuk dan terlentang... punya lah sakit tak boleh digambarkan dgn kata2... sakit yg ada ditambah lagi dgn malu kerana dikerumuni orang ramai... aku terdengar suara lelaki menyuruh duduk dikaki lima supaya lebih selesa sementara menunggu pertolongan keluarga.. tapi dek kerana terlalu sakit... aku tak boleh bangun... cuma boleh berkata..."sekejap, kaki akak sakit sangat".... aku amat berterimakasih pada cina perempuan pemilik kedai  runcit tu... dgn tenaga yg ada... dipimpinnya aku masuk kedalam kereta yg tak berapa jauh dari tempat jatuh...sementara menunggu suami dan anakku datang... rupa2nya aku pitam. Sakit di kaki ku itu terasa berdenyut2... hingga membuat aku sesak nafas menahan sakit.
Tiba dirumah... baru aku nampak kakiku mula membengkak kebiruan... ada tanda seperti luka tapi tidak berdarah... tidak boleh menapak ... aku hanya mampu berbaring sahaja sehingga lepas waktu jumaat dgn niat utk ke hospital mendapatkan rawatan.
Hasil rawatan di hospital tapak kaki ku disahkan patah dan retak sedikit...dan kakiku ini disimen dari jari hingga ke betis... bermulalah detik payah dlm hidupku bila pergerakan terbatas... kesana kemari dgn tongkat... nak mandi pun susah... seorang sahabat menasihatiku supaya pergi mendapatkan rawatan tradisional. Dijamin senang dan boleh berjalan spt biasa... memandangkan bulan puasa tinggal seminggu lagi... aku bersetuju. Alhamdulillah... segalanya dipermudahkan...
Dan hari ini aku kembali bertugas seperti biasa... walau pun terasa ghairah utk menjalankan tugas semula tapi badanku terasa letih dan lesu kerana tak cukup tidor... dah 2 malam ni Adam merengek aja... tetiba nangis tengah malam ... tersedu sedan tanpa sebab. Adam dah seminggu aku ambil dari ibunya (anakku)... utk kujaga sehingga hari raya nanti... bagi memudahkan ibunya utk melayan sorang lagi adek Adam yg baru 4 bulan... aku bisikkan ketelinga Adam...."Adam rindu mama ke? Nanti nenek anta Adam balik jumpa mama ya..". 
Nak jadi cerita dan sejarah buat kami  sekeluarga... petang itu seperti biasa balik dari kerja aku dan suami akan pergi membeli juadah utk berbuka puasa berserta dgn makanan utk sahur sekali... aku dan Adam menunggu dalam kereta sementara suamiku pergi membeli makanan... tetiba telefon bimbitku berdering... ku lihat tertera "mama Adam"... sebaik ku sambut hello... terdengar suara anakku... " mak~~ tolong didi mak...datang sini cepat mak... Aryan dah tak ada..." aku terus menjerit dgn tangisan... "Aryan!!!.. ya Allah ya Allah... ku sebut berulang2 kali... Adam tercengang...
Tanpa berlengah..suami pecut kereta balik kerumah... siapkan baju dan keperluan Adam... susu pampers baju dan segalanya... sedangkan aku sehelai sepinggang... sempat jugak mengarahkan anak dan menantu utk terus pergi hospital berdekatan... sementara itu aku terus memberitahu anakku yg tinggal di Paloh, Kluang akan kejadian ini...kami sama2 menangis ...sedih sayu hiba yg tak terhingga...
Aku bagai tak menyempat bertanya itu ini...menyoal tentang punca kejadian...dan anakku menjelaskan Aryan meninggal dalam tidor semasa dirumah pengasuh... masa pengasuh jumpa Aryan dah lembik dan biru... masyallah!! ..
Sepanjang jalan menuju ke Subang USJ yg kira2 300km dari rumahku... air mata tak henti2 mengalir dgn mulutku tak sudah2 menyebut ya Allah Ya Allah... ku dakap Adam erat2... seperti tak percaya apa yang ku dengar... suara dan tangisan anakku (mama Adam) masih terngiang2 ditelinga... dengan kemudahan aplikasi whatsapp masakini... habis semua group pejabat... adik beradik... sedara mara ku hubungi... maka bertalu2lah ucapan dan doa yg ku terima... kebetulan aku ada seorang kakak yg tinggal di Desa Pinggiran Putera, Putra Jaya. Dialah sekeluarga yg membantu menguruskan jenazah Aryan sehingga selesai... terimakasih kakakku...
Aku difahamkan... anak dan menantuku membawa jasad Aryan yg sudah terkulai layu dengan bantuan polis bermotorsikal(out rider) menuju ke hospital serdang.... waktu itu jalan tengah sesak teruk kerana orang balik kerja dan balik sekolah... Aryan disambut oleh doktor dan petugas2 hospital.... diberi bantuan pernafasan... cuba sedaya upaya utk memulihkan Aryan... TAPI takdir Allah tiada siapa yang boleh mengubahnya.... Aryan telah pergi meninggalkan kami buat selama2nya... terhentilah kasih sayang kami disitu...
Setibanya aku di Unit Forensik... kami belum boleh melihat Aryan... sehingga polis datang untuk buat pengesahan... setelah pengesahan dibuat dan kebenaran ibu bapa utk melakukan "post mortem" diperolehi... waris2 dibenarkan masuk ke bilik mayat di mana Aryan diletakkan... ya Allah ku lihat sebujur tubuh yang bulat gebu terbujur kaku disitu... tak sanggup ku lihat dia... wajahnya sangat manis ... cantik dan seolah2 tersenyum untuk tatapan kami kali terakhir.... "Aryan.. umurmu baru 4 bulan... nenek belum puas peluk mu dek... belum puas bermain dengan mu... dan semua orang keliling mu belum puas melihatmu... Aryan sudah terlebih dulu tinggalkan kami... bahagialah kau di sana anak syurga"....
Malam tu kami tidur di Subang USJ.. rumah anakku sementara menunggu esok... bedah siasat dilakukan... hasil bedah siasat... tidak terdapat unsur2 penderaan terhadap Aryan.. cuma terdapat ketulan susu yang berkemungkinan terjadi ketika baba Aryan melakukan CPR tadi... Allah maha kuasa... segalanya atas kehendakNya... kami redha atas pemergiannya walau pun kami masih bingung atas punca kematian... aku kagum dengan kecekalan anak dan menantuku... nampak tenang sahaja... cuma sesekali mengalirkan airmata sayu...
Jenazah Aryan dibawa dengan van jenazah ke kampungku Batu Pahat... dan disemadikan setempat dengan arwah kedua moyangnya...
Pemergian Aryan mengejutkan semua orang... anak kecil yang masih suci... tiada dosa.. pergi tiada tanda sakit atau kecelakaan... Ya Allah Kau pinjamkan Aryan selama 4 bulan untuk kau ajar kami erti sabar dan redha atas ketentuan Mu...
Kini setelah 5 bulan berlalu... ingatanku terhadap Aryan belum pernah hilang...lebih2 lagi ketika solat maghrib... airmataku akan terus mengalir bila terkenangkan Aryan.....bagaikan tak percaya.. "rupanya Aryan dah tak ada"...
ARYAN YUSOF DALAM KENANGAN..13.06.2017.

No comments:

Post a Comment