Click me :)

Friday, 15 August 2014

MUMMY SAKIT?

Assalamualaikum semua kawan2 mummy... hari ni mummy nak cerita pasal penyakit mummy yang konon sakit tapi  macam tak sakit...nak kata tak sakit tapi sebenarnya sakit.  Entahlah mummy pun kekadang tak faham dengan status penyakit mummy ni... Mummy ni sebenarnya sakit kaki.. doktor dah sahkan kaki mummy ni sebenarnya osteoarthritis... sejenis penyakit sendi yang terjadi pada orang2 lewat usia macam mummy.

Sakit mummy ni bermula selepas mummy balik dari lawatan sambil belajar ke Kota Kinabalu Sabah tempoh hari...mungkin terlalu banyak berjalan di sana...tiba2 je balik kaki dah tak boleh berjalan cepat...sakit sesangat.  Atas nasihat keluarga dan kawan2 mummy pun ke hospital untuk buat rawatan...mulanya mummy ke kelinik biasa dulu.. doktor arahkan mummy untuk dirujuk ke hospital sebab penyakit mummy agak rumit.


Gambar kat atas ni ialah gambar Bangunan Yayasan Sabah dan gambar boss mummy kat Rumah Terbalik.... Sporting kan boss mummy....

Kali pertama mummy ke hospital memang betul2 kaki tengah sakit... bosannya tunggu nombor dipanggil nak jumpa doktor...bila dapat jumpa doktor... korang nak tahu tak apa yang terjadi? doktor telah mendapat satu lagi penyakit mummy iaitu bengkak di peha atas lutut... bengkak ni memang dah lama..cuma mummy buat bodoh je sebab tak ada rasa sakit... doktor cukup risau dengan kaki mummy yang bengkak ni...selepas diarah untuk membuat x-ray.... doktor mintak mummy dirujuk ke doktor pakar pulak... masa ni baru lah mummy terasa apa itu perlunya menjaga kesihatan...lebih2 lagi tentang pemakanan.... 

Bila dah tiba ke pihak doktor pakar seminggu selepas itu....lagi lah mummy terasa risau dan takut...doktor kata bengkak kat kaki mummy ni dikhuatiri kanser (ketumbuhan)....antara percaya dengan tidak mummy kena terima hakikatnya nanti kalau ianya benar2 terjadi.... sekali lagi mummy diminta melakukan x-ray...tapi doktor masih belum berpuas hati  dengan keputusannya sendiri.... kali ini mummy diminta tunggu lagi.  Rawatan seterusnya mummy kena buat MRI di hospital Muar... apapun mummy kena redha  atas segala2nya.  Apa yg berlaku ada hikmah disebaliknya.  Sehingga tulisan ini dibuat mummy belum lagi dipanggil oleh pihak hospital untuk buat MRI.  Entahlah mukin penyakit mummy ni tidaklah serius mana...sebab tu perlunya didahulukan apa2 penyakit yg lebih kritikal...

Mummy lupa nak cerita tadi...semasa mummy buat rawatan di hospital...dalam diam mummy curi dengar apa yg doktor bualkan sama dia...dia ada cakap yg penyakit mummy ni sejenis "lipoma"... Apa itu Lipoma? mummy cepat2 buka internet tengok apa itu yg dikatakan lipoma...jom kita sama2 kongsi pengetahauan tentang penyakit Lipoma..


Merujuk kepada Pusat Rujukan Persuratan Melayu(PRPM) DBP, lipoma bermaksud tumor benigna, yang biasanya terdiri daripada sel-sel lemak yang matang. Tumor ini terbentuk diantara lapisan bawah kulit dan lapisan otot.
Lipoma selalunya terbentuk di leher, bahu, bahagian belakang badan, lengan dan peha. Ciri-ciri lipoma ialah:

  • lembut bila disentuh
  • mudah digerakkan dengan sentuhan
  • saiznya kecil, selalunya berdiameter kurang daripada 5cm, namun adakalanya boleh membesar mencecah diameter 10cm
  • kebiasaanya tidak sakit, tetapi akan menyebabkan kesakitan sekiranya lipoma itu membesar dan menekan saraf berdekatan atau lipoma itu mengandungi banyak salur darah
Lipoma membesar perlahan-lahan. Oleh sebab itu, lipoma selalunya disedari hanya selepas beberapa tahun ia terbentuk.
Punca sebenar pembentukan lipoma adalah tidak jelas.
Pesakit kebiasaannya bertemu doktor setelah menyedari kehadiran bonjolan di bahagian badan mereka. Selalunya, dignosis bagi lipoma dibuat berdasarkan pemeriksaan fizikal ke atas bonjolan yang ada. Sekiranya ada keraguan, barulah sampel biopsi akan diambil.
Lazimnya tiada rawatan perlu diberikan kerana lipoma tidak mendatangkan kemudaratan. Namun, rawatan perlu diberikan sekiranya lipoma membesar sehingga mengganggu pergerakan pesakit, menyebabkan kesakitan ataupun untuk tujuan kosmetik.
Antara rawatan yang diberikan ialah:

  • suntikan steroid untuk mengecutkan lipoma
  • sedutan lemak (liposuction)
  • pembuangan secara pembedahan
Ada juga bonjolan mirip seperti lipoma, tetapi sebenarnya adalah satu bentuk tumor yang dipanggil liposarcoma. Tumor ini membesar dengan pantas, tidak bergerak apabila disentuh dan selalunya menyebabkan kesakitan. Pemeriksaan lanjut seperti biopsi dan imbasan CT perlu dilakukan untuk mengesahkan diagnosis.
Rujukan untuk artikel ini diambil di http://www.mayoclinic.com

http://www.lipoma.net/wordpress/wp-content/uploads/lipoma4.jpg 
Kalau mummy perhatikan simptom2 lipoma tu memang bertepatan dengan penyakit mummy...tapi kenapa doktor masih menidakkan penyakit itu... tiap2 hari mummy tengok peha mummy...manalah tahu semakin membesar.  Risau pun ada... cuma mummy beranggapan ini semua dugaan dan ujian Allah buat mummy agar mummy lebih kuat dan redha dengan kehidupan dunia yang tak kekal ni... 

Gambar kat sebelah ni contoh benjolan lipoma...tapi mummy punya tumbuh kat peha atas lutut... benjolannya merebak besar bukan terbonjol macam dlm gambar tu...


Mudah2an penyakit mummy akan segera sembuh... igauan yg mummy takutkan tidak akan terjadi InsyaAllah... kerana mummy inginkan kehidupan sihat hingga akhir hayat... 

 

No comments:

Post a Comment